Five Star Experience | +381 60 65 65 543; +381 64 147 88 24

office@fse.rs

LIDERSTVO U UGOSTITELJSTVU

liderstvo

LIDERSTVO U UGOSTITELJSTVU

Piše: dr Snježana Gagić, profesor, konsultant i trener agencije za edukaciju ugostitelja „Five Star Experience“

Dobili ste novu poziciju koja podrazumeva upravljanje timom zaposlenih. Postali ste lider ili ste možda zauzeli samo lidersku poziciju?

Liderstvo je “ponašanje pojedinca koje usmerava aktivnosti grupe prema zajedničkom cilju” , “proces davanja svrhe zajedničkom radu i izazivanja dobrovoljnog napora koji se ulaže za ispunjenje ciljeva” i “proces u kome pojedinac ostvaruje uticaj na grupu radi ostvarivanja zajedničkog cilja”.

Liderstvo nije bela ispeglana košulja i puno naređenja. Liderstvo nije pozicija koja vas stavlja iznad onih kojima rukovodite i čini posebnima. Liderstvo je opredeljenje, sposobnost i veština kojom utičemo na pojedince da daju sve od sebe u izvršavanju dodeljenih zadataka. Liderstvo zahteva posvećenost viziji, mogućnost da se vide šanse tamo gde postoje, hrabrost za preuzimanje rizika, strpljenje i doslednost, dobre komunikacione veštine, razumevanje svojih potreba, ali i potreba svojih saradnika.

Lider veruje svojim ljudima. Lideru ljudi veruju.

Lider je neko ko razume sebe i svestan je zašto se ponaša na određeni način. Lider ima integritet, stvara vrednost, pomaže ljudima da ostvare svoje potencijale, vodi primerom, komunicira otvoreno i jasno, deli viziju sa svojim saradnicima i donosi teške odluke kada treba.
Lider treba da podeli viziju sa saradnicima i da im objasni gde idu, šta je potrebno da dođu do cilja i da prati njihov progres. Dobre komunikacione sposobnosti su važne za lidera jer on jasno treba da pošalje poruku saradnicima šta se od njih očekuje i da reši nesporazume tamo gde postoje. Ovakva komunikacija uključuje empatiju, podrazumeva slušanje radi razumevanja, a ne radi odgovaranja na poruku sagovornika.
Integritet je važan za lidera jer on podrazumeva održavanje ličnog dostojanstva i poštovanje dostojanstva drugih ljudi. Reklo bi se imati lične granice koje se ne prelaze bez obzira na potencijalne koristi. Imati integritet znači imati poštenje, moralna načela, principe i ponašati se u skladu sa tim unutrašnjim kompasom. Lider ne može da bude neko ko je moralno fleksibilan jer će izgubiti poštovanje svojih saradnika. On treba da bude hrabar, spreman da kontroliše svoje emocije i impulse u toj meri da ne preovladaju razumom.
Kada su kod lidera usklađene reči i ponašanje onda su ljudi spremni da ga slede. Kada lider ima više znanja i drugih resursa od svojih podređenih dobiće poštovanje i biće manje otpora u izvršavanju njegovih naređenja. To se dešava iz jednostavnog razloga – takvom lideru ljudi veruju.
Ponekad lideri moraju doneti i teške odluke. Kod teških odluka je važno imati uvrenje da je to najispravnije i preuzeti odgovornost za svoju odluku.

Nastaviće se.

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *