Piše: dr Snježana Gagić, profesor, konsultant i trener agencije za edukaciju ugostitelja „Five Star Experience“
Prilikom regrutacije menadžment ume da napravi grešku u odabiru konobara zbog loše pripremljenosti za intervju i nedovoljnog iskustva. Ove greške se skupo plaćaju. Da bi to sprečili pogledajte prethodne postove u kojima sam pisala o pripremi za intervju i kako uvoditi novozaposlenog u posao. U ovom postu ću navesti nekoliko znakova da je konobar neposvećen i da sa takvim treba raditi na poboljšanju ili u nedostatku rezultata, treba ga otpustiti.
Na početku je to sve ružičasto kao u mladalačkoj romansi, međutim posle nekog vremena vidimo koliko je konobar uložio napora da se uklopi u kolektiv, savlada ponudu i potrudi se da gostima pruži dobru uslugu. Ponekad se konobar trudi na početku, ali kada se “usidri” njegova volja i entuzijazam se polako gube.
Kada primetite sledeće „znakove kraj puta“ znajte da je vreme da preuzmete nešto:
- često kasni;
- zove da je bolestan;
- pita druge da mu pokriju smenu;
- često pravi iste greške;
- ne prati standarde već radi po svom jer mu je tako lakše;
- neuredno izgleda (dolazi izgužvan i neobrijan);
- manje vodi računa o ličnoj higijeni;
- smanjena mu je produktivnost;
- ne lajkuje na društvenim mrežama dešavanja u vašem restoranu ili klubu;
- često se žali;
- za svaki zadatak ima prigovor;
- nema inicijativu i
- nije skoncentrisan.
Svakom čoveku ponekad opadne motivacija, pa prisutnost nekih od ovih znakova mogu imati uzrok u čoveku ili van posla. Iz tog razloga treba prvo razgovarati sa konobarom i uvideti da li ima volje da koriguje ponašanje.
Ne pitajte opšta pitanja poput: “Da li je sve u redu?” Dobićete isti takav odgovor. Postavite konkretno pitanje: “Marko, da li imate problem zbog kojeg ste manje produktivni na poslu i pravite te i te greške. Kako predlažete da to prevaziđemo?”
Napravite plan razvoja za svoj tim konobara. Ciljeve na mesečnom, kvartalnom, polugodišnjem i godišnjem nivou. Formirajte i nagrade za njihovo ostvarenje (slobodan dan, vaučer, unapređenej ako ima mogućnosti, veća primanja i sl.).
Pričajte sa vašim timom. Ćutanjem se može samo doći do pretpostavki – često pogrešnih. Budite zahtevni i pravični i steći ćete poštovanje svojih saradnika. Radite na njihovom ličnom unapređenju. Potrudite se da ih slušate da bi razumeli, ne osudili. Nemojte sa slušanjem otiću u krajnost jer privatni razgovori vas mogu odvući od posla kada uključite empatiju. Kada treba sankcionišite.
Da li znate koliko vas košta neposvećenost i neznanje konobara? Da li ste spremni da to prihvatite da vam osipaju goste, smanjuju promet, negativno utiču na reputaciju? Uradite nešto. Za tri meseca truda možete da značajno unapredite kvalitet usluge. Samo sa tim radom niste završili, manjim intenzitetom on mora da se nastavi i da traje onoliko koliko traje i vaš restoran. Srećno! Ako imate veliku fluktuaciju zaposlenih pogledajte ovde kako da je smanjite.
Blago onome ko zna da ne zna, a hoće da zna.